Thursday, April 7, 2011

Laptop cekik darah!!

Laptop HP : Compaq Presario V3500

pembaca yang disayangi sekalian, gambar di atas ini ialah laptop aku.

ouh,kenapa aku cakap laptop ni cekik darah?
sebab laptop ni x habis-habis nak makan duit parents aku!

okaay,sumpah waktu first laptop ni dibelikan elok je.
laju,best dan x pernah ada masalah.

namun, ketahuilah bila warranty dia habis je, laptop ni memanjaang buat problem!
kadang2 monitor rosak lah,windows problem lah,kena virus lah n macam-macam lagi.

dan bila laptop ni ada masalah, aku terpaksa hantar ke kedai untuk repair.
n tuuu diaa, kalau boleh repair murah x pe gak. ini harga dia boleh tahaan la mahalnye.

baru2 ni,(march 2011) laptop ni pernah mati.
dia tiba2 x boleh on. 
at first aku ingat kan dia rosak x de lah serious mana,so aku pun rileks je lah.

so aku pun biar lah laptop tu cool down dulu n try bukak balik.
haktuihh,jenuh penat aku tunggu depan laptop ni!
dia jadi blank n black screen je.

even windows pun dia x loading!
hampeh laa, kalau dia boleh on, boleh la aku ikhtiar kan lagi nak cuba2 buat pandai n repair sendiri.
ini udah mati terus. memang dah x de harapan nak hidup.

jadi terpaksa lah aku bagitahu parents aku.
mula lah diorang cakap, " mirul buat apa dengan laptop sampai rosak jadi macam ni? "

sumpaaah aku x buat apa2!
habis teruk pun aku bukak facebook,youtube,blogspot dan seakan dengan nya.
takkan la lawan sesawang seperti itu mampu membunuh sebuah laptop yang tidak berdosa ni?

setelah berberapa minggu kemudian,parents aku kesian coz aku duduk kat rumah macam orang bodoh je,
tengok tv pun cter Spongebob sebab dah x de cter best kat tv.

hampeh laa, bayar duit astro mahal2,tapi cter x best langsung!
cter yang best pun dah diulang berkali-kali -.-
better aku tengok spongebob yang sentiasa bagi aku gelak tanpa mengira waktu dan usia.

back to the topic,
ok, so papa pun hantar lah repair.

fuhh, bukan kemain lagi aku seronok bila laptop aku siap.
then bila aku dapat tahu harga repair dia,
omaiigod!! mahal bebenor!!
udah beratus-ratus harga nye!
ok lahh,bagi korang yang kaya ratus tu mungkin murah. tapi aku ni bukan anak orang kaya.

so,starting from that day,
aku jaga laptop ni memang baik lah!

kalau aku online pun, x lama2 sangat.
(tidak mencecah 6 jam secara direct)

n bila laptop aku panas,aku terus tutup,
sebab takut rosak lagi.

sumpah aku x sanggup nak hantar repair mahal2 macam tu selalu.
dah la laptop ni je lahh yang aku mampu bawak pergi universiti nanti.

seminggu setelah laptop ni di repair
(07 april 2011)

LAPTOP NI ROSAK BALIK!!!

masalah dia pun sama je!
x boleh nak on langsung!!

okaay, tadi aku chat dengan kawan aku kat facebook, Muhd Khairullah
then aku tiba2 rasa nak mandi
(coz that time aku belum mandi lagi)

so aku pun mandi,
after aku mandi, aku pun nak online balik.

bila aku tekan je punat "on" dekat laptop aku ni,
DIA TAK NAK ON!!!

memanjang gelap laptop ni.
ouh,laptop ku, tergamak kau meninggalkan aku keseorang lagi sekali?


then aku cuba google pasal masalah laptop aku, then apa aku jumpa ialah ni

tapi,suggestion dia sumpah x boleh pakai!
tak function langsung!!

haihh,melayang lah duit aku nanti -.-
dah la hari tu nak repair pun kena chas sampai ratus hengget
komfem parents aku membebel.

kepada kawan-kawan ku yang akan memasuki univeriti dan mahu membeli laptop,
JANGAN BELI LAPTOP COMPAQ JENAMA HP

kepada sesiapa yang nak bagi derma kilat kat aku untuk repair laptop,
aku sayang hang lebnih dari sume orang

14 comments:

Anonymous said...

kau tau x masalah die ap?
klau ko nk tw...tu dh overcharged,,
sng je..cabut bateri,cabut wire
then hold butang 'on' dlm 1minit atau 30 saat
pstu msuk blek bateri n wire.and wala!
da bole on blek.seyes aq ckap bro,,lptop aq cmtu gak dlu..klau xbole gak,reply komen aq

Mardy said...

thanks, but x berjaya la. dia still blank

elinadore said...

haha daripada asyik repair je and keluar duit bayk, better beli baru..
dapt sebiji lagi..
cuba bayngkan if dah masuk U. if setiap minggu rosak, cnfrm boleh sampai beribu.. same je dgn harga lappy.

Mardy said...

good idea! but kena kerja lama lagi laa nak kumpul duit untuk laptop -.-

elinadore said...

try kerja di j.co if ade kat ipoh. sebulan dah boleh dpt seribu..

sarah said...

beli mac book adik... senang dan sangat berbaloi... pastu tambah warranty die... servis diorng percuma ok... kalu xmampu beli secara tunai... wat ansuran.. ok meh... die leh bua xsilap untuk 12bulan kot.. bukan mahal sgt pon... kan...kan.. nanti dapat loan campur duit part time ape semua mesti dpt mac.. berbaloi...baloi

Anonymous said...

hantar kedai tukar motherboard..slesai msalah

Anonymous said...

format balikkkk laptop tuu , tukar segala yang patut! tp compaq mmg hampeh sikit .. kalo lps ni nak beli laptop baru better ko bli mac book or acer coz acer warranty 3 yearsss . cadangan jelaaaa

Mardy said...

thanks! nanti aku pun rasa nak beli laptop baru laaa. menyampah je dengan compaq ni -.-

syairahmohdanuar said...

kau kena cakap iloveu kat lappy tu.then pujuk2 dia slalu >.<

AL said...

HAHA...BELI LAEN TU CADANGAN YANG BAEK...
BELI DELL..MURAH SKET DARI MAC,LAGI ELOK DARI ACER..*PROMOTE AKU PUNYE SENANYE....

BTW..CADANGAN syairahmohdanuar JUGA SANGAT BAGUS...HAHA

MIRA said...

Siannye, kalau aku, aku da rse nk bnuh dri da,,da la aku ni buta it,,,

Aneeza Tajudin said...

windows mmg senang kena virus lah wei
beli apple
mum aku guna since dia start kerja masa aku sekolah rendah,smpai sekarang xrosak lagi :)
serious antivirus dia okay.
kitaorg dah la dawnload segala benda
tahan sehingga sekarang :)

farah said...

mard !! ak punye jnme hp lor ,, x rosak pun ,, haha :p